woensdag 25 juni 2014

De zomer is gemaakt om te lezen

Hoeveel keer zeggen we gedurende het jaar niet dat we geen tijd hebben om te lezen, maar dat we tijdens de vakantie onze schade zullen inhalen?
De bibliotheek kan getuigen dat het geen loze uitspraak is. Bij het begin van de vakantie komen veel mensen naar de bib om hun stapeltje boeken voor de reiskoffer of de zomertuin op te slaan, al dan niet met een lijstje dat ze de voorbije maanden nauwgezet hebben bijgehouden.
Sinds dit jaar kan je in de bib ook e-boeken lenen. Het kan helpen om het gewicht van je stapel vakantielectuur te verminderen. En lezen op je tablet of smartphone zorgt voor een andere leeservaring.

Barbara De Vos was de eerste lener van de bibliotheek die zich een e-boekenkaart aanschafte. Aan haar de eer om ons nieuwe product mee te promoten.

Barbara, je bent een trouw bibliotheekbezoeker, maar lees je tijdens de zomer ook meer dan tijdens het jaar?
Ja, dat scheelt wel. Op reis heb ik sowieso meer tijd om te lezen dan tijdens de gewone werkweken. Je hebt veel minder om handen en in je hoofd.

Welke boeken lees je het liefst?
Ik lees altijd thrillers. Ik ga meestal op zoek naar leuke of nieuwe titels op de website www.crimezone.nl . In de bib is er tijdens de vakantie een themastand met spannende boeken, dat is ook best inspirerend. Vroeger las ik vaak van die waargebeurde verhalen. Maar eigenlijk zijn dat vooral verhalen vol leed en miserie en ik werd er depri van. Ik lees niet graag over de miserie van andere mensen, laat het maar lekker spannend zijn!

Heb je een favoriete leesplek?
Ik lees altijd in bed of in mijn ligstoel in de tuin. Op reis in Spanje neem ik mijn boek ook mee naar het strand. Ik koop overigens nooit boeken, ik leen ze altijd in de bibliotheek.

Zeul je veel boeken mee in je vakantiekoffer?
We reizen met een mobilhome, koffers heb ik dus niet echt mee. Alles wordt meteen in de kasten gestopt, mijn boeken dus ook!

Je was de eerste e-boekenlezer van de Wevelgemse bibliotheek…
Ja, ik heb een tablet en ik kocht meteen zo’n e-boekenkaart in de bib. Het was heel makkelijk om de app te installeren en een boek te downloaden. Voorlopig werkt de bladwijzer in het programma nog niet optimaal. Je kan terug tot bij het hoofdstuk waarin je las, maar daar moet je dan zelf op zoek naar de plaats waar je de vorige keer stopte met lezen. Maar de bibliotheekmedewerkers beloofden dat dit een tijdelijk euvel is. De organisatie Bibnet komt snel met een oplossing op de proppen (nvdr: ondertussen is het euvel opgelost en werkt de app optimaal).

Lees je nu zowel gedrukte als e-boeken?
Ik zal ze allebei blijven lezen, denk ik. Van zodra er een oplossing komt voor de bladwijzers (nvdr: die is er ondertussen), ga ik weer een e-boek downloaden. Voorlopig is het aantal e-boeken in de bibliotheekcollectie vrij beperkt, maar de titels worden doorlopend aangevuld en geactualiseerd. Ik ben fan!

Wat is het mooiste boek dat je ooit hebt gelezen?
Mmmm, moeilijke vraag… Ik vind veel boeken heel goed! Een favoriete schrijver heb ik niet echt. Maar als ik dan toch een lievelingstitel moet noemen: Vogelman van Mo Hayder las ik ontzettend graag. Ook Iris Johanssen en Harlan Coban zijn topauteurs.

En welke boeken gaan deze zomer mee in de kast van de mobilhome?
We reizen naar Tossa de Mar in Spanje. Ik heb nog twee e-boeken staan die ik kan downloaden met mijn kaart van de bibliotheek. Maar ik ga ook een paar gedrukte meenemen. Voor op het strand, want daar neem ik mijn tablet liever niet mee. En uiteraard zullen het allemaal weer thrillers zijn. Het wordt een spannende zomer!

Op zoek naar een spannend vakantieboek?


De bib blijft de hele zomer open.
Aan een themastand worden de spannende boeken doorlopend in de kijker geplaatst.
We hebben ook een gevarieerd aanbod Dwarsliggers: de beste boeken in een handig, klein en vederlicht formaat.
We informeren je graag over ons aanbod e-boeken en aan de balie kun je een e-boekenkaart krijgen.

E-boeken lenen in de bib


1   Koop een e-boekenkaart in de bibliotheek.
2   Ga naar mijn.bibliotheek.be/e-boeken, meld je aan en geef de code van je e-boekenkaarti n.
     Heb je geen ‘Mijn Bibliotheek’-account? Registreer je dan eerst op Mijn Bibliotheek’.
3   Download de app op je tablet via de App Store of Google Play Store.
4   Meld je in de app aan met je ‘Mijn Bibliotheek’-login.
5   Je kan nu e-boeken downloaden en lezen.

Collectie e-boeken

In een samenwerkingsovereenkomst met de boekproducentensector bieden de Vlaamse bibliotheken een beperkte maar gevarieerde en eigentijdse collectie e-boeken aan.
In elke bibliotheek vind je dezelfde titels.

Bekijk de catalogus.

Maak kennis met het aanbod in een leuke presentatie  (met dank aan Bibliotheek Kortrijk).

FAQ

Vind hier het antwoord op al je vragen omtrent het e-boeken-project van de Vlaamse bibliotheken.



0 reactie(s):